Waar ben jij nou mee bezig-! (1)

Vandeweek sprak ik met Peter. Een échte horecaman. Iemand waar je meteen blij van wordt. Joviaal, goedlachs en amicaal. Restaurant eigenaar is hij. En een beetje in de war. Hij weet het even niet meer en is naar eigen zeggen aan het versloeren.

Tot een aantal jaar geleden had hij een goedlopende zaak die elke avond vol zat. Met hele leuke gasten. Maar de realiteit van vandaag is anders.

Gasten blijven weg. Hij heeft lege tafels. Waar het precies aan ligt weet hij niet. Wel weet hij dat er veel concurrentie bij is gekomen. Peter heeft nu een hele uitgebreide menukaart die er voor zorgt dat echt iederéen lekker bij hem kan eten. Het interieur heeft ook voor ieder wat wils. De recensies op Internet laten een gemixt beeld zien. De ene gast is enthousiast, de ander kraakt z’n zaak volledig af.

Als ik na een tijdje aan hem vraag: “Waar ben jij nou mee bezig?”, kijkt hij me aan en begint hij te lachen.

“Ik weet het eigenlijk niet zo goed”.
“Ik heb het gevoel dat ik met hagel schiet, om iedereen maar binnen te krijgen”.
“Ik wil wel dingen veranderen, maar ik heb simpelweg geen tijd”.
“En, ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen”.

Dat Peter iedereen tevreden de deur uit wil laten gaan werkt averechts. Dat ziet hij nu ook in. Het is het allemaal nét niet zeg maar.

Hij heeft het smoordruk en is overal te vinden. Achter de bar, in de keuken en ook loopt hij mee met de bediening. Daarnaast doet hij de boekhouding, werkt z’n social media bij en dan moet hij ook nog z’n medewerkers goed begeleiden, inwerken en trainen. Dat er wat moet veranderen is wel duidelijk, Peter zit (net als zovelen) in een negatieve spiraal.

“Als er nu niks verandert, kan ik m’n toko wel sluiten straks”.

Mij wordt die vraag ook vaak gesteld: “Waar ben jij nou mee bezig?” En vaak vind ik dit lastig uit te leggen. Uit gemak zeg ik vaak: ik geef gastvrijheids-trainingen. Dat doe ik namelijk ook. Maar wat ik eigenlijk doe is, mensen zoals Peter helpen om hun passie weer te vinden. Om een zaak neer te zetten waar ze zelf verliefd op worden. Een zaak die de leukste gasten aantrekt (en nee, dat zijn echt niet álle gasten!). Die avond aan avond vol zit. Die opvalt ten opzichte van de concurrenten. Met medewerkers die de mix van kennis, vakmanschap, liefde en gastvrijheid serveren aan hun gasten.

Ik ben begonnen met RoodRed omdat ik een missie heb. Ik wil de horeca gastvrijer maken (eigenlijk de hele wereld, maar laat ik hier beginnen. Hier ligt mijn passie!). Een plek waar gasten nooit meer willen vertrekken omdat het zo fijn is, en een plek waar ondernemers meer rust en omzet krijgen. Een win-win-win situatie noem ik dat. Mooier wordt het niet..

Peter heeft inmiddels de eerste stappen gezet. Vorige week hebben we de bevindingen van mijn Mystery Visit doorgenomen. Er is veel werk aan de winkel maar we hebben er beide zin in! Daarnaast gaan we (o.a.) alle medewerkers een powerboost geven in gastvrijheid.
Deze zaak gaan we laten bruisen!

P.s. Wil je meer weten over zo’n Mystery Visit? Dat kan hier.

Comments

comments