MENUKAART
Je hebt ze in alle soorten en maten. Van plastic inclusief vetvlekken, bruine leren mappen, in krantvorm, handgeschreven op een krijtbord of een digitale versie. Alles is mogelijk in menukaartenland. Wat al die menukaarten gemeen hebben? Ze zitten bomvol met verborgen omzet die er niet uitkomt!

Heb jij enig idee hoeveel omzet er in verstopt zit?

Veel ondernemers weten dit niet (precies) en laten hier veel geld liggen. Doodzonde toch? Want met een paar kleine aanpassingen heb je een enorme win-win situatie! Jij kunt namelijk inspelen op de beslissingen van je gasten die ze onbewust nemen, ze een heel fijn gevoel geven en ze ook nog eens meer laten besteden.

Wist je dat 95% van ons gedrag en beslissingen onbewust gebeurt. En dat deze ook heel gemakkelijk te sturen zijn, o.a. door kleine aanpassingen in de menukaart.

Hier 5 praktische tips hoe je met een beetje extra aandacht op je menukaart meer omzet behaalt.

1. Maak het persoonlijk.

Vaak wordt de menukaart zonder er bij na te denken (jaja, ook medewerkers vertonen de 95% regel) aan de gast gegeven. Gewoon, omdat dit zo hoort. Maar hoe leuk en verrassend is het als je als gast de kaart opent en er een persoonlijk briefje in zit. Handgeschreven uiteraard. Van bijvoorbeeld jou als ondernemer of manager. Om ze welkom te heten, of om ze te attenderen op de weekspecial die jullie met veel zorg hebben samen gesteld. Of laat de chef persoonlijk aan tafel (net als Jonnie Boer in de Librije) de menukaart uitdelen en iets uitleggen. Je gasten krijgen meteen een goed gevoel.

2. Overheerlijke, smeuïge teksten.

Smeuïge teksten op de menu- en drankenkaart zorgen voor 27 procent (!) meer omzet. Zodra je het leest moet je het kunnen ‘proeven’. Wanneer je kipsaté leest loopt het water je waarschijnlijk niet in de mond. Maar als er staat: ‘Royale huisgemaakte kipsate zoals het hoort’ met gebakken uitjes en vers gesneden friet’ dan kun je je er wat bij voorstellen. De tip is; bijvoeglijke naamwoorden erin verwerken. Dus geen ‘gekookte mosselen’ maar ‘klassiek gekookte mosselen’.

In de omschrijving van het gerecht zou ook een ‘raar’, specialistisch woord moeten zitten. Dat zorgt over het algemeen voor een betere beleving bij de gast. Bovendien verhoogt het gebruik van culinaire termen de nieuwsgierigheid van de gast. Waardoor die geneigd is het sneller te bestellen. Dus ‘klassiek gekookte mosselen met brunoise gesneden uitjes en verse knoflook’. Klinkt heerlijk toch?

Met teksten als: ‘Royale huisgemaakte saté zoals het hoort’, ‘vers brood van bakker de Vries met eigengemaakte lekkernijen’, ‘ambachtelijke bitterballen’, ‘de lekkerste tomatensoep van chef Hans’, ‘onze klassieke steaktartaar’ of ‘knapperige salade’ komen mensen helemaal in de mood. Hiermee benadruk je dat je voor dat bedrag niet zomaar een soep krijgt, maar de lekkerste tomatensoep van chef Hans.

Screen Shot 2015-08-07 at 13.32.40 (foto: Het Gerecht Heerenveen)

2 Werk samen met locale leveranciers

‘De killer kogelbiefstuk van boer Frans uit het naastgelegen dorp’ verkoopt beter dan biefstuk van bijvoorbeeld de groothandel. Doordat het een ambachtelijk product is hebben je gasten (al dan niet terecht) de associatie dat het beter is. Wanneer je ook nog een klein beetje informatie geeft over je leverancier (waar en hoe blij die koeien in de wei staan bij boer Frans) zijn gasten (onbewust) bereid om hier meer voor te betalen.

3 Geen eurotekens en niet uitlijnen

Het lijkt haast wel psychologie, en dat is het ook. Gebruik geen eurotekens. Hoe we het ook wenden of keren, het euroteken geeft een pijnprikkel in ons hoofd. Wij associeren dat met iets negatiefs en dit draagt totaal niet bij aan de beleving. Door het weg te halen, kun je een lagere prijswaarneming creëren.

Nog een tip: zet de prijs (dus zonder euroteken) direct achter je omschrijving en lijn dit niet uit. Op die manier kiezen gasten echt wat ze het lekkerst vinden en zijn ze zich minder bewust van de prijzen. Zet prijzen ook niet van hoog naar laag maar door elkaar.

Wat sommige restaurants in het hogere segment doen is de prijs uitschrijven. Dus i.p.v. 29,00 schrijven ze ‘negenentwintig euro’. Dat is meteen nog een tip, rond je prijzen af naar hele euro’s. Hier geldt ook; een visueel klein bedrag wordt als een relatief laag bedrag ervaren

4 Op z’n kop.

Een goede menukaart zorgt ervoor dat de beste gerechten worden gekozen. Niet persé de lekkerste (volgens meerdere chefs), maar de gerechten met de hoogste marge. Bijvoorbeeld door een hoog geprijsd gerecht (bovenaan) te plaatsen als een soort bliksemafleider zodat de andere gerechten een ‘koopje’ lijken. Je tweede gerecht van boven zou dan dus het gerecht moeten zijn met de beste marge.

Een weetje: we bestellen zelden het duurste op de menukaart, net zo min als het goedkoopste. Probeer als ondernemer bijvoorbeeld een aardige wijn met een goede marge als één na goedkoopste op de kaart te zetten. Grote kans dat die het hardst gaat lopen.

5. Vlekkeloos

Als laatste tip, misschien een inkoppertje; Zorg dat je menukaart er piekfijn uitziet. Geen vlekken, vingerafdrukken, kreukels en kruimels ertussen. Je menukaart is vaak de eerste kennismaking met je zaak. Het is bijna het smerige toilet-principe. Als je menukaart (of toilet) er al niet fris uit ziet, hoe zal dan je keuken eruit zien? Zorg voor vertrouwen van je gast… En haal die extra omzet binnen!

Ben jij benieuwd waar jij omzet laat liggen? Wil jij weten hoe je boven het maaiveld kunt uitsteken en hoe je er voor zorgt dat je lovende recensies ontvangt? Vraag dan nu geheel vrijblijvend een gratis adviesgesprek aan (t.w.v. 147,-).

Comments

comments