Vuurwerk

Met deze tips maak jij al meteen een spetterende indruk op je gasten!

GROET IEDEREEN. PUNT.
Het lijkt zo vanzelfsprekend. Maar is dat ook zo?
Nee dus. Bij een klein onderzoek welke wij hebben uitgevoerd (hè wat vervelend al die horeca bezoeken!) werden we bij slechts 1 van de 5 zaken begroet bij binnenkomst. Ik vraag me dan stiekem af hoe die medewerkers dat thuis doen als de deurbel gaat… Deur snel open, omdraaien en weglopen?

Er is geen excuus voor; ook al loop je met een dienblad, sta je een biertje te tappen of ben je bezig met een overleg.. Een glimlach kost je niks maar maakt wel het verschil. Elke gast die binnenkomt groet je netjes, je maakt even oogcontact. Al is het even een vriendelijk knikje. Het is een klein gebaar maar zo’n ontzettende sfeer verhoger.

SCHOON EN NETJES
De eerste indruk is allesbepalend. En gasten zijn kritisch! Zorg er voor dat je niet meteen met 1-0 achterstaat door bijvoorbeeld vuile tafels, kapot servies en vlekken op je werkkleding.

Let op de algehele uitstraling, van je medewerkers; lichaamshouding, taalgebruik en gezichtsuitdrukking. En je interieur; schoon, overzichtelijk en aantrekkelijk. Wanneer je dit op orde hebt, zijn gasten sneller geneigd om (meer) geld bij je uit te geven, simpelweg omdat ze meer vertrouwen in je hebben.

MAAK HET PERSOONLIJK
Iedereen vindt het leuk om herkend te worden. Doe dus je best om vaste gasten snel te leren kennen. Maar ook wanneer je een gast aan de telefoon hebt gehad voor een reservering, kun je laten merken dat je dit herinnert. Zorg dat je op de hoogte bent van bijzonderheden die vooraf al zijn doorgegeven zoals allergieën, laatkomers, verjaardag etc. Verras je gast door net iets meer voor hem te doen dan hij verwacht. Zorg ervoor dat hij zich speciaal voelt.

Comments

comments